Hooggevoeligheid

Positief ouderschap bij hooggevoeligheid

Psycholoog hooggevoeligheid Utrecht

Het kan zomaar zo zijn dat jij of een van je kinderen hoogvevoelig is en dit kan soms erg lastig zijn. Vooral als jij niet in de gaten hebt dat jijzelf, je patner of je kinderen hier last van hebben. Hooggevoeligheid kan zich uiten in irritaties aan grote groepen mensen, harde geluiden of andere hoge concentraties van prikkels.

Positief ouderschap

Wanneer je in je gezin met hoog gevoeligheid te maken hebt, vooral in het geval van kinderen, is het belangrijk om een positief ouderschap te passen. Dat wil zeggen dat je het kind of de kinderen die hoog gevoelig zijn niet op een negatieve manier aanspreekt wanneer ze last hebben van hun hooggevoeligheid. Zij kunnen er weinig aan doen en daarom is het als ouder belangrijk om hier zo goed en respectvol mogelijk mee om te gaan. Het sleutelwoord hiervoor is positief. Als je jezelf als ouder positief opstelt tegenover je kunt en dus een veilige omgeving creëert op het moment dat het kind last heeft van hooggevoeligheid, zal hij of zij sneller tot rust komen.

Psycholoog hooggevoeligheid

Wanneer je kind of jij elf dusdanig veel last heeft van hooggevoeligheid kan het heel fijn zijn om met een psycholoog te gaan praten die op dit vlak gespecialiseerd is of je er in ieder geval bij kan helpen. Ook zijn er op dit vlak allerlei trainingen en cursussen te volgen. Hooggevoeligheid is namelijk geen aandoening of afwijking of iets dergelijks. Het is gewoon een natuurlijke afkeer voor druktes, heftige emoties of een grot aantal prikkels. Dat is helemaal niet erg, want geen van onze lichamen is hier écht aan gewend. Sinds ons lichaam maar met 1% per miljoen jaar evolueert, denkt ons lichaam nog steeds dat wij in de oertijd leven en dus weinig prikkels krijgen. De ene kan hier beter mee omgaan dan de ander.

Zo’n psycholoog hooggevoeligheid hoeft dus niet uit te zoeken waar deze hooggevoeligheid vandaan komt, maar zal je vooral handvatten geven om dit probleem te verminderen. Zo kun je bijvoorbeeld trucjes aanleren om je zintuigen en je hersenen te doen relaxen op het moment dat ze overspoeld raken met prikkels. Dit zijn hele handige trucjes als jij of je kind hier regelmatig last van hebt. Daarnaast is het ook fijn voor de familie in de buurt, omdat zij minder tot geen rekening meer met je hoeven te houden. Zo is het goed te verhelpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *